Loading...

woensdag 2 februari 2011

De krant in Suriname

Elke ochtend, het wordt ook wel eens middag, wordt mijn krant bezorgd. Het is "Times of Suriname" en iedere keer verheug ik me er weer op het Surinaamse nieuws te lezen. Er zijn grote verschillen te bespeuren met de kranten in Nederland, al zijn die bepaald ook niet gelijk.
Het begint al met de prijs. De krant bestaat uit 20 pagina's en kost SRD 1, wat omgerekend neerkomt op € 0,25.
Ik heb uit de stapel kranten er één gekozen om in deze blog nader te analyseren. Het werd de krant van maandag 24 januari 2011.
De krant opent met het bericht dat een 86 jarige fietser na een aanrijding is overleden. Of, zoals de krant het omschrijft, "omstreeks tien voor tien gaf hij de geest". Het slachtoffer heette Johannes Vishnudatt en op de bijgeplaatste foto in de krant, zie je het slachtoffer bloedend op straat liggen. Mijn pogingen om de foto te downloaden van de website van Times of Suriname werden na heel wat inspanningen beloond. Groot was mijn teleurstelling, dat mijn redactieadviseur in Rijswijk hier haar veto over uitsprak. Je kan ook té ver gaan, zei ze. Uit ballorigheid heb ik nu maar het paleis van de president op deze blog geplaatst. Het is opvallend dat het Times altijd lukt om het slachtoffer op de plaats van de ramp te fotograferen. In de onderzochte krant staan in totaal vier ongevallen beschreven en in alle gevallen ligt het slachtoffer nog op straat, soms door een behulpzame voorbijganger beschermd tegen de felle zon met een paraplu. Navraag heeft mij geleerd dat de krant SRD 100  (€ 25) betaald aan de amateur fotograaf, die een dergelijke foto, gemaakt met het mobieltje, als eerst bij de redactie inlevert.

Een volgend opmerkelijk bericht is: "Minister Diko sleept BEP voor gerecht". Diko is minister van Regionale Ontwikkeling in het kabinet Bouterse en BEP is de partij voor Broederschap en Eenheid in de Politiek. Diko was tot zaterdag lid van de BEP en is tijdens de algemene ledenvergadering officieel geroyeerd. Hoezo Broederschap en Eenheid?

De onderzochte krant kwam twee dagen, nadat de regering besloten had om wat te gaan doen aan de inkomsten van de Staat, de republiek Suriname. De benzineprijs is met onmiddellijke ingang verhoogd met 30%, de belasting op wijnen met 100% en de prijs van babyvoeding is met meer dan 100% verhoogd. Daar is het kwartje van Kok nog niks bij. Elke taxichauffeur begint over de verhoging van de benzineprijs en dat deze natuurlijk ook de ritprijs zal beinvloeden. Met alle geduld, dat ik in me heb, dat is overigens niet heel erg veel, leg ik uit, dat wanneer de benzine 1 SRD per liter duurder wordt,  het onmogelijk is dat de ritprijs dan verdubbelt. Ik reken dan voor, dat de auto 1 op 10 rijdt, dat de rit maximaal 5 kilometer is, dus dat de auto voor dit ritje een halve liter benzine verbruikt. Dus dat de ritprijs verhoogd zou kunnen worden met een halve SRD. Meestal staren ze me dan een tijdje aan en weten het ook niet meer. Het resultaat is, dat aan het eind van de rit de taxichauffeur aan mij overlaat wat de kosten zijn, in welk geval ik niet te beroerd ben om een aardige fooi te geven. Luid toeterend en zwaaiend neemt de taxichauffeur dan afscheid van me. Maar het lachen vergaat je wel als je tegelijkertijd leest dat de regering heeft besloten twee nieuwe nationale feestdagen in te voeren. Op 3 februari is het Chinese nieuwjaar en de regering heeft besloten, dat die dag vanaf nu een extra vrij dag is én 25 februari is weer iedereen vrij, want dan gedenken we met z'n allen de dag van de staatsgreep in 1980. En vanaf heden is ook die dag een nationale feestdag. Zou er iemand hebben uitgerekend wat dat kost en wat hiervan de economische schade is? Of zit ik nou te zeuren?


Maar we zitten nog steeds op de eerste pagina van de krant. Het bericht dat mijn aandacht trok was "Bushouders leggen openbaar vervoer lam". Ik begrijp niet alles uit het bericht, maar het komt er op neer dat de regering besloten heeft dat de tarieven in de bus niet omhoog gaan en dat heeft de woordvoerder van de regering breed aan het volk gecommuniceerd. Maar de benzineprijs ging dus wel omhoog. Nou kregen particuliere buslijnhouders al een regeringsubsidie (van SRD 1,25 per liter op basis van 20 liter per stadsroute per dag). En nu eisen de bushouders dat de regeringssubsidie omhoog gaat. De bushouders roepen collega's op om voorlopig niet te rijden en dan volgt de zin: "want als ze dat toch doen, zijn de consequenties voor hen. Ze moeten niet klagen als ze er bijvoorbeeld een kapotte ruit van overhouden"(einde citaat).

Mijn krant heeft ook dagelijks een grap. Meestal zijn ze te schunnig voor woorden en niet geschikt om in mijn blog te publiceren, maar vandaag valt het mee. Een Belg houdt een groot tuinfeest en nodigt een Fransman, een Duitser en een Nederlander uit.  Iedereen moet wat meenemen. De Duitser komt met dozen bierworst aanzetten, de Fransman heeft tal van flessen goede wijn en nog wat Franse kaas meegenomen en de Nederlander komt met zijn vrouw en kinderen.

 Er wordt ook gemeld, dat er een werelddatabankverslag is. Daarin zou staan, dat ruim 20.000 mensen in Suriname in krotten wonen. Dat is 4% van de totale bevolking. Er zijn alleen al in Paramaribo 30.000 woningzoekenden. De krant sluit niet optimistisch af: "Door de toename van de urbanisatie zal dit tekort aan woningen in de toekomst alleen maar toenemen, wat als gevolg heeft dat er in en rondom de hoofdstad krottenwijken zullen ontstaan". Geadviseerd wordt dat Suriname moet werken aan de verbetering van de armoedesituatie van het land. Helaas zullen de maatregelen van de huidige regering het tegenovergestelde bereiken. Rijken worden rijker en armen armer.

Mijn krant heeft dagelijks ook een pagina met Nederlands nieuws. En dat na 35 jaar onafhankelijkheid! Daarin lees ik, dat het PVV standpunt over Sahar grove schande is. En dat zegt dan weer de SP.

Wat wel weer goed is aan mijn krant, is dat ze elke dag een taaltip in de krant zetten. Daarin komen de moeilijk te onthouden spelling van woorden, zoals te allen tijde en gesms't regelmatig terug. Vandaag was het de spelling van het woord: de petfles. Ik zou het overigens een prima idee vinden om in de Nederlandse kranten ook zoiets op te nemen. Een soort inburgeringscursus voor Nederlanders. Na twee pagina's buitenlands nieuws volgen de sportpagina's. Vervolgens de dames en de glamour met vandaag het vertederende nieuws "Estelle Gullit in tranen door Ruud".
Daarna nog twee Engelstalige bladzijden met internationaal nieuws en tot slot (op maandag) de gezondheidspagina met vandaag als belangrijkste nieuws "koffie of pinda verhogen zin in sex".

Je kunt je voorstellen, dat ik nu al uitkijk naar de krant van morgen.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen